“My work is about mending relationships between beings and places. As an artist and researcher, I interweave histories, imaginaries and embodied experiences – as an educator and editor I share and publish these processes.”
As artist/researcher, Sophie Krier (she/her) interweaves biographies of beings and places by conceiving situations for shared reflection. Descending from tailors and teachers with a farming background based in Luxemburg and Belgium, her practice alternates between long periods of fieldwork with local communities, and editorial work. Alternative, informal learning spaces realised over the years include the book series Field Essays (2008-ongoing), which aims to make room for listening pauses between practitioners and thinkers; School of Verticality (2018-ongoing), a program focussing on ‘acupuncture of place’ that Krier developed in the context of a research residency hosted by Lungomare, South Tyrol; a series of site specific outdoor classrooms for soil-based learning (Hunnie Field Classroom, 2012; Metamorfose Lokaal, 2017; Garden of Moving Time, 2024); and the podcast series and exhibition In Search of the Pluriverse (2020-2022) commissioned by the Travelling Academy of Nieuwe Instituut and co-curated with Erik Wong. Krier has developed and led two curricula over the years: Designlab at Rietveld Academy (2005-2009) and Art & Design Practice track at the Liberal Arts & Sciences University College Roosevelt (2017-2022). Between 2017 and 2023 she was a fellow researcher at Plateforme “art, design et société” at EnsadLab, Paris. Krier is currently researching verticality-as-presence in the buddhist tradition, in equine-facilitated learning and in the vegetal realm.
Artiste-chercheuse, Sophie Krier tisse les biographies d’êtres et de lieux en créant des situations de réflexion partagée. Ses grands-parents étaient des tailleurs et des enseignants issus du milieu agricole, vivant au Luxembourg et en Belgique. Sa pratique alterne entre de longues périodes de travail sur le terrain avec des communautés locales et des travaux éditoriaux. Les espaces d’apprentissage alternatifs réalisés au fil des ans comprennent la série de livres Field Essays (2008- en cours), qui vise à faire de la place pour des pauses d’écoute entre les praticiens et les penseurs ; School of Verticality (2018- en cours), un programme axé sur “l’acupuncture du lieu” que Krier a développé dans le contexte d’une résidence de recherche accueillie par Lungomare, dans le Tyrol du Sud ; une série de salles de classe en plein air spécifiques à un site pour un apprentissage en lien avec la terre (Hunnie Field Classroom, 2012 et Metamorfose Lokaal, 2017 avec Henriëtte Waal ; Garden of Moving Time, 2024 avec Daniela Brasil) ; et la série de podcasts et l’exposition In Search of the Pluriverse (2020-2022) commandées par la Travelling Academy du Nieuwe Instituut et co-conçues avec Erik Wong. Au fil des ans, Krier a développé et dirigé deux programmes d’études : Designlab à la Rietveld Academy (2005-2009) et le cursus Art & Design Practice au Liberal Arts & Sciences University College Roosevelt (2017-2022). Entre 2017 et 2023, elle a assuré la direction artistique de la Plateforme “art, design et société” de EnsadLab, Paris. Krier approfondie actuellement la verticalité-comme-présence dans la tradition bouddhiste, dans l’accompagnement par le cheval, et dans le monde végétal.